Att styra projekt i offentlig verksamhet
- En kurs för styrgrupp, beställare och projektägare
Kursledarna hos PEAK har länge arbetat med att granska och utvärdera projekt som är offentligt finansierade. Erfarenheten av dessa granskningar är att flertalet projekt kan förbättras inom områden som kommunikation, rollfördelning, och främst hur man stänger ett projekt och sedan förvaltar resultatet.
Kursens fokus ligger på utveckla deltagarnas beställarkompetens samt rollen som styrgruppsmedlem. Vilken roll har styrgruppen och vilken roll har projektledaren? – Det är en viktig framgångsfaktor för alla projekt att ha en fungerande styrgrupp som vet vad som krävs av dem. Hur påvisar vi nyttan med ett projekt? Hur prioriterar vi mellan olika projekt samt hur implementerar vi resultatet från projektet i verksamheten? Kursen kompletterar dina tidigare projektkunskaper och hjälper dig att växa i din roll som kravställare.
Kursen är fördelad på tre halvdagar med en veckas mellanrum. Deltagarna kommer att få uppgifter som ska lösas mellan kurstillfällena. Korta föreläsningspass varvas med diskussionsövningar och ett par olika case-övningar från offentlig verksamhet.